امروز جمعه  ۲۷ مهر ۱۴۰۳

۱۴۰۱/۰۷/۱۶- ۱۶:۳۶ - مشاهده: ۱۴۸

برگزاری کارگاه آموزشی کنوانسیون آپوستیل در وزارت امور خارجه

در آستانه پیوستن جمهوری اسلامی ایران به "کنوانسیون آپوستیل ۱۹۶۱"، کارگاه آموزشی اختصاصی به منظور آشنایی با مفاد، عملکرد و مزایای اجرای کنوانسیون و چگونگی صدور گواهی الکترونیکی و کاغذی آپوستیل و همچنین فرآیند الحاق به کنوانسیون در روز دوشنبه ۱۴۰۱/۷/۱۱ توسط کارشناس ارشد دبیرخانه سازمان حقوق خصوصی بین المللی HCCH مستقر در لاهه بصورت مجازی با حضور ۶۰ نفر از مدیران و کارشناسان بخش‌های ذیربط وزارت‌ امور خارجه و نمایندگان دیگر دستگاههای مرتبط برگزار شد.

کنوانسیون آپوستیل (1961 میلادی) با هدف حذف فرآیندهای غیرضروری تأیید اسناد و تسهیل در امور مردم هم اکنون ۱۲۴ عضو دارد و قرار است بزودی جمهوری اسلامی ایران نیز به این کنوانسیون بپیوندد.

برابر مفاد کنوانسیون، اسناد رسمی و عمومی‌کشور عضو با داشتن گواهی آپوستیل در قلمرو سایر کشورهای عضو بدون نیاز به تأیید دیگری دارای اعتبار می‌باشد. چنانچه هر یک از اعضای کنوانسیون معترض عضویت کشوری باشد، گواهی آن کشور در کشورهای معترض و بالعکس معتبر نخواهد بود و بایستی اسناد این قبیل کشورها به روش سنتی تأیید شود.

در ابتدای این نشست علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه برگزاری این کارگاه را گامی مثبت و رو به جلو برای اجرای کنوانسیون برشمرد. محمد تقی حسینی، معاون آموزشی مرکز آموزشهای بین المللی وزارت امور خارجه نیز ضمن ارائه توضیحاتی درباره کنوانسیون آپوستیل، برگزاری این کارگاه را اقدام ارزشمندی برای آشنایی با نحوه اجرای آن دانست.

این کارگاه آموزشی با هماهنگی سفارت کشورمان در لاهه و همکاری اداره کل کنسولی، معاونت آموزشی مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی، اداره کل توسعه مدیریت دانایی و اداره کل حقوقی بین المللی برگزار شد.

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما